Advies en FAQ

Vragen over KBC Vindr? Hier vind je vast het antwoord.

Stel al je vragen aan je lokale KBC-gezicht. We helpen je met plezier verder!

U kunt gerust uw vertrouwde KBC-gezicht aanspreken voor al uw vragen.

Heb je een technische vraag?

Vind je het antwoord niet hieronder tussen de veelgestelde vragen? Bel dan naar onze helpdesk op 016 43 25 18 en kies optie 3 (op weekdagen van 8 tot 22 uur, op zaterdag van 9 tot 17 uur). Of mail naar kbc.helpdesk.bedrijven@kbc.be.


Veelgestelde vragen

Algemeen

Het lukt mij niet om mij te registreren via mail.

Controleer even of je opgegeven e-mailadres correct is. Is het correct? Dan vind je in je mailbox een e-mail om je registratie te bevestigen. Kijk zeker ook je spamfolder na, als je geen mail hebt ontvangen. Niets ontvangen? Contacteer dan de helpdesk via 016 43 25 18 of kbc.helpdesk.bedrijven@kbc.be.

Het lukt mij niet om te registreren via Facebook.

Om te registreren via Facebook heb je een Facebook-profiel nodig. Als je een profiel hebt en het lukt niet, kun je de helpdesk contacteren via 016 43 25 18 of kbc.helpdesk.bedrijven@kbc.be. Het kan ook aan een fout bij Facebook liggen. Daarop hebben wij helaas geen vat.

Houdt Facebook gegevens van mij bij of sturen jullie gegevens door naar Facebook?

We delen niets van jouw activiteit op KBC Vindr met Facebook. We vragen enkele van je persoonsgegevens op bij Facebook voor je registratie, maar dat gebeurt uitsluitend met jouw toestemming.

Het lukt mij niet om te registreren via LinkedIn.

Om te registreren via LinkedIn heb je een LinkedIN-profiel nodig. Als je een profiel hebt en het lukt niet, kun je de helpdesk contacteren via 016 43 25 18 of kbc.helpdesk.bedrijven@kbc.be. Het kan ook aan een fout bij LinkedIn liggen. Daarop hebben wij helaas geen vat.

Houdt LinkedIn gegevens van mij bij of sturen jullie gegevens door naar LinkedIn?

We delen niets van jouw activiteit op KBC Vindr met LinkedIn. We vragen enkele van je persoonsgegevens op bij LinkedIn voor je registratie, maar dat gebeurt uitsluitend met jouw toestemming.

Waarom heb ik een ondernemingsnummer nodig?

KBC Vindr heeft als bedoeling om ondernemers met elkaar in contact te brengen. Om dat te garanderen, vragen we je ondernemingsnummer.

Moet ik klant worden als ik KBC Vindr blijf gebruiken?

Absoluut niet! KBC Vindr is er voor iedereen, klant of niet. Maar als je dankzij KBC Vindr een boontje krijgt voor KBC, ben je natuurlijk meer dan welkom.

Kan ik op KBC Vindr klanten zoeken voor mijn zaak?

Nee, dat is niet de bedoeling van het platform. Op KBC Vindr vinden ondernemers elkaar om tips, gedachten en vooral ondernemingszin uit te wisselen. Klanten ronselen is absoluut uit den boze. Merken we dat dit toch gebeurt, wordt uw toegang tot het platform geblokkeerd.

Profiel

Hoe kan ik mijn profiel aanpassen?

In het menu kun je bij ‘Mijn Profiel’ de info op jouw profiel aanpassen. Verder kun je ook vragen beantwoorden onder ‘Voorstellen verbeteren’, waardoor je jouw profiel nog meer personaliseert. Zo worden ook de ondernemers die we je voorstellen steeds relevanter.

Wat zien andere ondernemers van mijn profiel?

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat niet iedereen op KBC Vindr zomaar jouw profiel kan zien. We tonen het enkel aan ondernemers die volgens het algoritme interessant zijn voor jou. Ze zien deze gegevens van jou:

  • Je naam
  • Naam en locatie van je onderneming
  • Type onderneming
  • Je biografie, als je die hebt ingevuld
  • De reden waarom we jullie matchen, gebaseerd op 4 parameters:
    • De match tussen jullie sectoren
    • Jullie antwoorden op de vragen over gelijkgestemheid
    • Jullie antwoord op de vragen over ervaring
    • Jullie gemeenschappelijke interesses op Facebook

Hoe kan ik mijn e-mailadres aanpassen?

Ga naar het menu. Onder het item ‘Mijn profiel’ kun je je e-mailadres wijzigen. Vergeet niet te bevestigen via de mail in je inbox.

Hoe kan ik mijn wachtwoord aanpassen?

Ga naar het menu. Onder het item ‘Instellingen’ kun je bij ‘Mijn account’ je wachtwoord veranderen. Tenzij je met Facebook of LinkedIn bent aangemeld, want dan gebeurt de connectie vanzelf.

Kan ik de manier waarop ik ben ingelogd veranderen?

Nee, dat kan helaas niet.

Hoe kan ik bij KBC opvragen welke gegevens er over mij bijgehouden worden of mijn andere privacy-rechten uitoefenen?

Hiervoor kun je contact opnemen met KBC via kbcvindr@kbc.be. Wees altijd zo specifiek mogelijk als je je rechten wil uitoefenen. Dan kan KBC je vraag concreet en correct behandelen. KBC moet wel je identiteit kunnen verifiëren, om te vermijden dat iemand anders je rechten uitoefent. Vandaar dat KBC een kopie van je identiteitskaart kan vragen bij een dergelijke aanvraag.

Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Ga naar het menu. Onder het item ‘Instellingen’ kun je je account verwijderen. Als je dat doet, worden ook alle data die we over jou hebben verwijderd. Daaronder vallen je gegevens en je antwoorden op de vragenlijsten, maar ook alle matches en chatberichten die je had op KBC Vindr.

Meldingen

Hoe kan ik e-mailmeldingen aanpassen?

Ga naar het menu. Onder het item ‘Instellingen’ kun je kiezen om de frequentie van je e-mails aan te passen.

Matches

Hoe kan ik iemand uitnodigen voor een match?

Zie je tussen je voorgestelde profielen iemand die je interessant vindt? Klik op het profiel en daar op de knop ‘Uitnodigen’, om hem of haar uit te nodigen.

Wat gebeurt er als ik niet antwoord op een uitnodiging?

Zolang je niet reageert op een uitnodiging, blijft ze in je lijst staan. Je krijgt ook na een week een herinneringsmail. De persoon van wie je de uitnodiging kreeg, kan niet zien of jij die al hebt bekeken. Ook als je een uitnodiging afwijst, krijgt deze persoon geen melding. Enkel wanneer je de uitnodiging accepteert, kunnen jullie beginnen chatten. Ben je langer dan een jaar niet actief op KBC Vindr? Dan verwijderen we jouw profiel, om zo relevant te blijven.

Wat gebeurt er als ik een voorgesteld profiel verwijder?

Dan wordt deze persoon voortaan niet meer getoond in jouw lijst van voorgestelde profielen.

Kan ik een match verwijderen?

Je kunt een match op elk moment verwijderen. Dat doe je via het icoon met de drie puntjes, in het chatvenster. Wanneer je een match verwijdert, vragen we je om een reden te geven. We vragen dit enkel om jouw ervaring op KBC Vindr te kunnen verbeteren. De andere persoon wordt op de hoogte gebracht dat jij de match hebt verwijderd, maar krijgt de exacte reden niet te zien. Daarna verdwijnt jullie chatgesprek uit de lijst.

Ik heb een match verwijderd. Kan ik dit ongedaan maken?

Helaas, dit is niet mogelijk. Denk er dus zeker goed over na!

Ik heb een uitnodiging verstuurd maar krijg geen antwoord?

Als je iemand uitnodigt, verschijn je bij deze persoon in de lijst van uitnodigingen. Daarna kan hij of zij beslissen om de uitnodiging te accepteren. Verschijnt de persoon niet tussen jouw matches? Dan staat de uitnodiging misschien nog open of heeft hij of zij jouw uitnodiging afgeslagen.

Kan iemand mij introduceren bij een voorgestelde match?

Ligt online chatten je minder goed, aarzel dan niet om contact op te nemen met je KBC-aanspreekpunt. Hij of zij kan jullie aan elkaar voorstellen. Bovenaan op deze pagina vind je de contactgegevens van het lokale KBC-aanspreekpunt in jouw buurt.

Kan ik een profiel zoeken op KBC Vindr?

Nee, je kunt niet zelf op zoek gaan naar ondernemers die je eventueel kent of waar je graag in contact mee wilt komen. Enkel de voorgestelde profielen kun je uitnodigen.

Kan ik partners voor internationale handel opzoeken?

Nee, dat kan helaas niet. Als je een internationale partner zoekt om een gerichte samenwerking mee op te zetten, is KBC Trade Club perfect geschikt voor jou. Meer info vind je op kbc.be/ondernemen/tradeclub.

Kan ik geschikte overnemers vinden op KBC Vindr?

Misschien ontmoet je op KBC Vindr een collega-ondernemer die jouw zaak wil overnemen, maar als je concreet op zoekt bent, stellen we KBC Match It voor (https://kbcmatchit.be/nl). Dat is een veilige omgeving waar overlaters en overnemers elkaar kunnen vinden.

Matches verbeteren

Op welke basis worden matchen voorgesteld?

Het algoritme gaat op zoek naar jouw slimme connecties op basis van 4 elementen:

  • Sectorenmatch: we geven een waarde aan de affiniteit tussen twee sectoren.
  • Gelijkgestemdheid: we bevragen welke waarden jij als ondernemer belangrijk vindt en zoeken gelijkgestemde ondernemers.
  • Ervaring: in welke thema’s rond ondernemen heb jij ervaring en wil je bijleren? We vragen het en matchen je met ondernemers die jou aanvullen.
  • Persoonlijk: door je Facebook-likes te analyseren, bekijken we welke interesses jou verbinden met andere ondernemers.

Hoe kan ik mijn voorstellen verbeteren?

Om relevantere profielen te zien in jouw lijst van voorstellen, kan je een kijkje nemen onder het item ‘Voorstellen verbeteren’. Hier kan je twee vragenlijsten invullen, over je onderneming en over jou als ondernemer. Als laatste kan je jouw Facebook-likes laten analyseren, om ondernemers te vinden met gedeelde persoonlijke interesses.

Wat gebeurt er met mijn antwoorden op de vragen?

Met de antwoorden op de vragen zoekt het algoritme relevantere profielen om aan jou voor te stellen. Verder doet KBC helemaal niks met die gegevens.

Chatten

Kan ik eender wie een chatbericht sturen?

Nee, dat kan niet. Pas als jullie match wederzijds is, kun je beginnen babbelen. Maak je profiel dus zo interessant mogelijk, zodat potentiële matches geïntrigeerd zijn en een praatje willen slaan.

Moet ik de chat gebruiken om iemand te contacteren?

Zodra je een uitnodiging accepteert of een uitnodiging van jou wordt geaccepteerd, wordt er een chat gestart binnen KBC Vindr. Op die manier kunnen jullie direct met elkaar spreken. Ook worden dan jullie e-mailadressen aan elkaar vrijgegeven, als je dat hebt toegestaan op je profiel. Dat zijn de enige manieren om elkaar te contacteren.

Hoe kan ik een ongepast chatbericht melden?

In elke chat is er de mogelijkheid om ongepaste berichten te rapporteren. Dat doe je door in het chatvenster op het icoon met de drie puntjes te klikken.

Advies

Kan ik advies krijgen van een expert?

Absoluut! Bovenaan op deze pagina vind je de contactgegevens van het KBC-aanspreekpunt in jouw buurt. Hij of zij helpt je graag op weg met al je vragen over KBC Vindr.

Ik zoek content over internationale handel.

Die ga je helaas niet vinden op KBC Vindr. Wil je meer weten over internationale handel? In de bibliotheek van KBC Trade Club vind een uitgebreid aanbod van relevante artikels, landeninformatie en handelsdossiers.

Ik wil als lokale ondernemer internationaal doorbreken.

Daar kan KBC Vindr je helaas niet bij helpen, de KBC Trade Club vast wel. Daarmee breid je je netwerk uit met maar liefst 16.000 internationale ondernemingen. En kun je zelf op zoek gaan naar jouw geschikte partner om over de grenzen te groeien.

Vind je KBC Vindr een tof initiatief? Vertel het voort!